НУШ

2019 
Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
ім. М.В. Остроградського

Авторська робота

на тему « Розробити фрагменти уроків з використанням стратегій «Джигсоу1» , «Джигсоу2»

                                                                                                  
                                                                Вступ
   Важко уявити серйозну реформу в освіті без розвитку критичного мислення. Розглянемо стратегії «Джигсоу1» та «Джигсоу2», які застосовуються  на уроках майже всіх типів, використовуються на другому етапі роботи над текстом - етапі усвідомлення змісту.
   Базовий « Джигсоу» - це стратегія групового навчання , коли кожен учень у групі відповідає за один фрагмент матеріалу, та пояснює його іншим членам групи. Неначе складаючи мозаїку,  об’єднують   окремі фрагменти  знань в єдину велику тему. Учні оцінюються індивідуально і отримують лише одну оцінку.
  Стратегія « Джигсоу2» - це варіант основної структури «Джигсоу» . Але в  цьому методі  текст сприймається як ціле, а робота здійснюється за запитаннями . Оцінка за опитування виставляється кожному учневі , а потім виводиться  середній бал групи за яким виставляється оцінка всій групі. Це створює змагання між групами та заохочує старанніше працювати, допомагаючи один одному засвоювати матеріал.
Тому метою даної роботи є розробити фрагменти уроків з використанням таких стратегій критичного мислення як «Джигсоу1», «Джигсоу2». 
                                                   Основна частина
Фрагмент  з літературного читання з використання стратегії «Джигсоу1»
Клас: 3
Тема: Травень квітами багатий. М.Сингаївський «Вийшов травень з лісу»                       
Мета уроку: збагатити знання про творчість українського поета Миколи Сингаївського; удосконалювати навички свідомого виразного читання; навчати помічати в поетичних творах образні вислови, які допомагають уявити описані картини; розвивати зв’язне мовлення, образне та критичне мислення, творчу уяву учнів; виховувати любов до художнього слова.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
III. Сприймання й усвідомлення знань
1.Робота над текстом. Ознайомлення з біографією та творчістю М.Сингаївського (на екрані портрет і збірки його творів).
 Поділ учнів на групи.
а) поєднання дітей в «домашні» групи (кожен обирає певний номер, який відповідає номеру частини тексту);
- Діти, займіть свої місця в «домашніх» групах.
б) обєднання дітей в «експертні» групи ( за номерами від 1 до 4).
 (Діти підходять до столів з конвертами , на яких табличка з певним номером)
- Відкрийте конверти, що лежать у вас на столі.
- Дістаньте частину тексту , над якою ви будете працювати.
- Кожна група повинна якнайкраще запам’ятати  запропоновану частину тексту.
( На виконання завдання 10 хв)
Памятка роботи над текстом (Чек-лист)
   Уважно прочитайте текст, складіть декілька запитань до прочитаного.
- Дайте на них відповіді.
- Якщо готові,покажіть.
( Діти беруться за руки та  піднімають їх вгору)
2.Виконання дітьми завдань у «експертних» групах.
Фрагмент тексту для  групи №1
 Поет  народився 12 листопада 1936 року, в родині хліборобів, на Поліссі у невеличкому селі Шатрище Коростенського району Житомирської області. Його дитинство минуло серед мальовничої природи, народних пісень, легенд поліського краю.
Фрагмент тексту для  групи №2
• У родині Сингаївського зростало дванадцятеро дітей. « З п’яти років ,- каже Михайло Федорович,- мені, як і моїм сестрам і братам треба було працювати, бо були тяжкі холодні і голодні часи . В дитинстві він був пастухом, ходив за плугом, обкопував дерева,  скиртував солому.
Фрагмент тексту для групи №3
 Друкуватись поет почав ще навчаючись у школі. 1958 року побачила світ перша збірка для дітей «Жива криничка». Відтоді прийшло до читача понад сорок книжок — поетичних і прозових, з них — половина для дітей. Його вірші  зворушують душі слухачів ніжними, добрими словами, любов’ю до матері, рідної землі , неба..
Фрагмент тексту для групи №4
• Був не байдужим до  пісні . Умів грати на гармошці. Впродовж тридцяти років творчої праці він мріяв і намагався сам створити пісню. Багато мелодій, написаних на вірші поета, стали «співучими» серед людей: «Чорнобривці», «Безсмертник»,  «В краю дитинства», «Сонце в долонях» та інші.
( Учитель виконує роль помічника)
3.Повернення дітей до «домашніх» груп.
4.Робота в «домашніх» групах.
Завдання:
Встановіть послідовність частин , щоб вийшов зв’язний текст
( Діти по черзі переказують текст)
-         Якщо всі готові, покажіть.
( Діти беруться за руки та  піднімають їх вгору. Це означає ,що роботу над текстом завершено)
5.Перевірка вчителем виконання завдань.
- Перекажіть опрацьований текст.
6.Тести на розуміння прослуханого (учні виконують самостійно у картці досягнень учня на уроці).
  Тест
1.Коли народився М.Сингаївський?
•12 листопада 1936 року;
•12 березня 1936 року ;
•12 липня 1936 року.
2.Де народився поет?
• в селі Шатрище на Закарпатті;
• в селі  Шатрище на Житомирщині;
• в місті Іршаві на Закарпатті.
3.Скільки у родині Сингаївських було дітей?
• шість;
• дванадцять;
• десять.
4.Як називалась перша книжка поета?
• «Бджілка»;
• «Джмелик»;
• «Жива криничка».
5.На якому інструменті умів грати М.Сингаївський?
• баяні;
• гармошці;
• бандурі.
6.Твори яких жанрів писав поет?
• казки;
• оповідання;
• вірші,оповідання.
(Ключ – а, б, б, в, б, в)
Фрагмент уроку з  природознавства з використанням стратегії      «Джигсоу2»
Клас: 3
Тема :  Про що повідомляють органи чуття?
Мета: формувати уявлення учнів про органи чуття, пояснити їх значення у житті людини; розвивати критичне мислення,творчу активність, уважність; виховувати бережливе ставлення до власного організму, прагнення берегти здоров’я.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота над текстом
- Сьогодні на уроці ми будемо працювати над  текстом «Про що повідомляють органи чуття?»
Поділ учнів на групи ( діти поділяються на 5 груп) 
а) поєднання дітей в «домашні»  групи ;
- Діти, займіть свої місця в «домашніх» групах.
б) обєднання дітей в «експертні» групи.
- Оберіть назву  будь-якого органу чуття
(Діти підходять до столів з конвертами з написами назв органів чуття . В конвертах  експертні картки з запитаннями, на які діти мають відповісти.)
- Відкрийте конверти, що лежать у вас на столі.
- Кожна група повинна прочитати текст і відповісти на запитання , що містяться в конвертах.
( На виконання завдання 10 хвилин)
Памятка роботи над текстом ( Чек-лист)
1. Прочитайте текст.
2. Прочитайте запитання.
3. Знайдіть у тексті відповіді на запитання.
4. Розкажіть по черзі, що ви знайшли.
Запитання до групи «Орган зору - очі».
-         За допомогою чого ми бачимо?                                                                                                      
-         Який орган надає нам найбільше різноманітних вражень й інформації?
-         Як природа потурбувалася про очі?
Запитання до групи «Орган слуху – вуха».
-         За допомогою чого ми чуємо7
-         Коли ми можемо дізнатися про пожежу?
-         Це парний орган?
Запитання до групи «Орган нюху – ніс».
-         За допомогою якого органу ми дізнаємося про небезпеку?
-         Що невидиме та  не має запаху?
-         Які запахи людині приносять задоволення ?
Запитання до групи «Орган смаку – язик».
-         Що потрапляє нам на язик?
-         Ми відчуваємо смак їжі?
-         Чи ділянки на язику можуть розрізняти смак?
Запитання для групи « Орган дотику – шкіра».
-         Чи є у шкірі нервові закінчення?
-          Чому відчуваємо біль, тепло,холод?
-         Про що можна дізнатися під час дотику?
2.Виконання дітьми завдань у експертних групах.
(Вчитель виконує роль порадника)
3.Повернення дітей у «домашні» групи.
4. Робота в домашніх групах.
Завдання:
Встановити послідовність так, щоб вийшов зв’язний текст.
( діти по черзі переказують текст)
-     Якщо всі готові, покажіть.     
 ( Діти беруться за руки та  піднімають їх вгору. Це означає , що роботу над текстом завершено)                                                                                   
5.Перевірка вчителем виконання завдань. Оцінювання.                                       - Перекажіть опрацьований текст.
                                                    Висновки
     За допомогою методів «Джигсоу1» та «Джигсоу2» легко організувати самостійне і глибоке вивчення  складного матеріалу за досить короткий час. Учні самі знаходять відповіді на запитання і готуються виступити в ролі учителя. До того ж, працювати мусять сумлінно, адже від кожного з них залежить успіх групи та рівень щойно засвоєних знань.  Групова робота для дітей — це перша можливість виявити себе як особистість, самовиразитись і самоствердитись.
  Розглянуті стратегії дають можливість більш ефективно працювати над розвитком критичного мислення учнів початкової школи, вчать їх співпрацювати  та знаходити спільну мову.
                       Список використаних джерел
1.Основи критичного мислення. Методичний посібник для вчителів.            І.Сущенко,О.Пометун К : ЛІРА,2016-156с.
2.Путівник з розвитку критичного мислення в учнів початкової школи: методичний посібник для вчителів / автори укладачі: О. І. Пометун, І. М. Сущенко. – Київ, 2017 – 96 с.
3.Природознавство: підручник для 3 класу/І.В.Грущинська К :.Освіта,2013.-163-164с.
4.Читанка : підручник для 3 класу /О.Я Савченко К:.Освіта,2013.-167с.
5.Пометун Оксана Енциклопедія інтерактивного навчання / Електроний ресурс:http://shron1.chtyvo.org.ua/Pometun_Olena/Entsyklopediia_ interaktyvnoho_navchannia.pdf

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.